אני מאשר/ת קבלת דואר למייל שלי.

רוק מתקדם בישראל


רוק מתקדם או בצורה המקובלת יותר על מאזיניו : רוק פרוגרסיבי, פרוג בקיצור, זה סגנון מוזיקלי שבנוי משילוב של רוק ומוזיקה קלאסית. לרוב זוהי מוזיקה מורכבת, בעלת שינויים תכופים במשקל. סגנון שמשלב גם מאפיינים מסגנונות מוזיקליים אחרים כמו ג'אז מוזיקה אלקטרונית ומוזיקת פולק רוק שיוצרים מחדש מוזיקה עשירה. הסגנון זכה להצלחה במחצית הראשונה של שנות השבעים, אך חדל להיות פופולרי כשהיה, בסוף העשור. להקות ואמני רוק מתקדם רבים ברחבי העולם גם כיום. בסוף שנות השישים החל מתפתח בעולם, בעיקר באנגליה ואמריקה. רוק מתקדם הגיע גם לישראל, ופרח בעיקר באמצע שנות השבעים. משנת 2000, הוא זכה לתחייה מחודשת בישראל.


אפשר לחלק רוק מתקדם בישראל לשתי קטגוריות. הראשונה: מושרת באנגלית, בעלת תכנים אוניברסליים, וסגנון מושפע מהנעשה באנגליה ובארצות הברית. הקטגוריה הישראלית השנייה משלבת אלמנטים מקומיים, מוזיקליים כמו: אלמנטים מזרחיים, ומילים ייחודיות לישראל ולתרבות הישראלית. עם זאת אפשר להצביע ולמצוא דוגמאות של הרכבים בעלי המשתייכים לשתי הקבוצות.

הצ'רצ'ילים בראשות נגן הגיטרה המיתולוגי יצחק קלפטר, שרו באנגלית אבל שילבו אלמנטים מזרחיים, כמו גם להקת 'אבק' שעשתה את זה באלבום הראשון של הלהקה. Jericho Jones היה תקליט פסיכאדלי שזכה להצלחה ורץ יפה גם בחו"ל.

שלמה גרוניך, כפסנתרן ומלחין מוכשר, הפך למוסיקאי המרכזית בסצנת הרוק המתקדם בישראל. אלבום הבכורה שלו ב- 1971 היה הראשון שממש נחשב לאלבום רוק מתקדם. שנה מאוחר יותר שיתף גרוניך פעולה עם חלוץ נוסף ברוק המתקדם הישראלי, מתי כספי, במופע הפותח 'מאחורי הצלילים' שיצא גם כאלבום. מופע חדשני ומתוחכם בעל השפעה ברורה על אמנים ישראלים אחרים.

להקת אחרית הימים גם היא באותה שנה החלה לעבוד בשוק ושילבה סגנונות בסיסיים מחו"ל כמו : בלוז רוק, רוק מתקדם , ושילבה את כל זה בשירי משוררים ברוח הלהקות הצבאיות, כרמו גם אריק איינשטיין שנגע בזה מעט לפניה. האלבום היחיד שהוציאה ב-1972 לא כל-כך זכה להצלחה אך בדיעבד היווה השפעה ברורה רבות על מה שעשו בתחום בארץ ועד היום הוא נחשב לאלבום מפתח ברוק התקדם הישראלי וברוק הישראלי בכלל.


דני בן-ישראל, יוצא להקת פיקוד צפון, הוציא ב-72 אלבום אוונגרדי, פסיכדלי העונה לשם 'חנטריש 3 ורבע' . האלבום כלל השפעות מהרוק המתקדם רבות כמו השיר 'ישראל 70', שכלל סימפולים מתוך הכרזת העצמאות, ויוסי בנאי ששר את שיר המעלות מההצהרה האו"ם. להקת ג'אקט היא ממשיכת דרכם בצורה מסוימת למרות ששרה באנגלית ולא מאופיינת באוריינטציה ישראלית עדיין

תגובות

הופעות בקרוב